- Alle vergunning zijn nog niet binnen, maar Tesla is op eigen risico alvast begonnen met de bouw van zijn nieuwe accufabriek bij Berlijn. Daarvoor moet 91 hectare aan bos wijken.
- Lokale milieu-activisten protesteren daartegen en hebben nu een overwinning bij de rechter behaald. Tesla moet voorlopig stoppen met de bomenkap.
- De tijd begint te dringen voor Tesla. Als de bomen niet zijn gekapt vóór het broedseizoen begint, kunnen de werkzaamheden pas in de herfst beginnen.
Tegenslag voor Tesla. De Amerikaanse maker van elektrische auto’s moet stoppen met de kap van 91 hectare aan bos voor de bouw van zijn Europese ‘gigafabriek’.
De nieuwe productiefaciliteit moet verrijzen bij Grünheide, een dorp met 8.600 inwoners ten zuidoosten van Berlijn. De Duitse autoreus BMW wilde op die plek bijna twintig jaar geleden een fabriek bouwen, maar die plannen liepen stuk.
Nu ziet Tesla alsnog kansen op het terrein – meer kansen dan in Nederland, want Noord-Nederland, Lelystad en Tilburg grepen naast de grote fabriek die zo’n 10.000 banen oplevert.
Het bestemmingsplan in Grünheide is dankzij BMW in orde. Er staan alleen nog 140 voetbalvelden aan aangeplant bos op het terrein. En dat stuit op bezwaren van lokale milieu-activisten. Zij vrezen een aanslag op de lokale flora en fauna en de watervoorraad. De fabriek verbruikt volgens milieuclubs veel water, terwijl het gebied al vrij droog is.
De vergunning voor de bouw is nog niet afgegeven, maar Tesla was op eigen risico alvast begonnen met de bomenkap. Donderdag gaven de lokale milieu-autoriteiten daarvoor toestemming. Een dag later verwees de bestuursrechter in Frankfurt an der Oder de bezwaren van milieu-activisten naar de prullenmand.
Een van de clubs, de Grünen Liga Brandenburg, ging in hoger beroep en had zondag wel succes. De rechter legde de bomenkap voorlopig stil. Het kapwerk zou in drie dagen gebeurd kunnen zijn, voordat de rechters zich uit kunnen spreken over de klacht van de Grünen Liga. Wanneer de rechtbank zich over de zaak buigt, is nog niet bekend.
Het uitstel van de bomenkap kan tot grote vertraging bij de bouw leiden. Tesla wil de werkzaamheden de komende weken afronden voor het broedseizoen begint. Als vogels nesten bouwen, mogen er geen bomen sneuvelen. Dan kan het Amerikaanse bedrijf pas in de herfst verder met de bouw.
De fabriek moet in juli 2021 de deuren openen. Er moeten jaarlijks 500.000 elektrische auto's van de band rollen.
Lees meer over Tesla:
- ‘De Tesla-fabriek hoort hier niet’ – deze Duitser strijdt tegen de bouw van de gigafactory bij Berlijn
- Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
- Kijk eens verder dan de Tesla Model 3: dit zijn drie alternatieven
- Het plan om een Tesla-fabriek te bouwen in Duitsland is niet verstandig – dit is waarom